Nanouk Koeks, leerlingbegeleider

“Ik vind het geweldig dat ik mijn leerlingen mag begeleiden op hun Luzac-reis”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het leerlingbegeleider Nanouk Koeks.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Sinds twee jaar ben ik 4 dagen in de week full time leerlingbegeleider. Ik heb de verantwoordelijkheid over de begeleiding en ondersteuning van een aantal leerlingen. Ik heb alle vrijheid om dit op mijn eigen manier te doen. Natuurlijk hebben we gezamenlijke richtlijnen, maar ik kan dus lekker mijzelf zijn. Ik vind het geweldig dat ik mijn leerlingen mag begeleiden op hun Luzac-reis.”

“Ik ben ervan overtuigd dat als een leerling goed in zijn vel zit, de goede prestaties vanzelf volgen. Daarom zet ik ook hoog in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Wees trots op jezelf, geloof in jezelf en ga voor wat jij wilt! Op school hou ik mij dan ook bezig met de faalangst-training en probeer ik leerlingen handvatten te geven om met meer vertrouwen de toetsen te trotseren.”

“Ik heb een rotsvast geloof in mijn leerlingen. Als ik dan zie dat ze enorm groeien en trots op zichzelf zijn, haal ik daar veel energie uit. Tot slot vind ik humor onmisbaar. Hoe serieus we het allemaal ook nemen, er moet wel even goed gelachen worden!”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Ik ben altijd lekker op tijd op school. “Goedemorgen allemaal” Even rustig opstarten zou je zeggen, maar vaak is het meteen flink aan de bak. Docenten spreken me aan en hebben de eerste vragen. “Meiden van de administratie, zijn er nog zieken of bijzonderheden?” Ook even de vroege vogels complimenteren met hun proactieve houding. “Wat goed dat jullie vandaag uit jezelf zo vroeg naar school zijn gekomen om te studeren!” Dan verzamel ik mijn eigen spullen voor de dag en stem ik nog snel wat dingen af met de conrector leerlingbegeleiding.”

“Gelukkig heb ik dit jaar op de maandag na géén vaste afspraken tijdens het eerste uur. Dit geeft mij de ruimte om dingen voortvarend op te pakken. “Is leerling A op school….?” Ja die is weer beter. Top. “Oh en leerling C?” Nee… de ouders hebben gebeld dat het echt niet lukt. Okay,  even achteraan bellen. En voor je het weet gaat de bel. Jut en Juul uit de studiezaal vissen, een persoonlijk gesprekje. Hoe gaat het ermee? Loopt het eigenlijk nog wel. “En je leerdoel? Ben je de afspraken van de vorige keer nagekomen?” Mooi, goed bezig. Kwartiertje pauze. Leerlingen en collega’s weten mij te vinden. Iedere keer neem ik mijzelf voor om echt pauze te nemen, maar als leerlingbegeleider doe je het allemaal voor de leerlingen. Dus: “Ja, zeg het maar…””

“Blok 3 en 4 zijn LBG-uren. Mijn leerlingen verheugen zich op de powerpoints. “Wat zal mevrouw Koeks nú weer bedacht hebben…” Standaard geklungel met het opstarten, de leerlingen kijken mij aandoenlijk aan (of tenminste dat hoop ik dan). De SE-week komt eraan, dus planning-time. De leerlingen mogen eerst even spuien; wat gaat goed, wat gaat minder en hebben we nog tips voor elkaar? Daarna start de powerpoint. Overzichtje van de periode, waar staan we nu? Het SE-rooster, waar vind ik de stof, wanneer begin ik met leren. “Maar mevrouw! Deze manier van plannen werkt niet voor mij…””

“Blok 5 en 6 zijn dan weer individuele uren. Ik haal leerlingen uit de studiezaal of ik heb een paar leerlingen die bij mij zitten te werken zodat ik ze goed kan aansturen op het gebied van plannen of leerstrategieën. Blok 7, de dag zit er bijna op. Moet er nog een ouder teruggebeld worden, iets overlegd worden? De leerling-gesprekken van die dag leg ik vast en ik maak mijn to-do lijst voor de volgende dag. Ik streef ernaar om in de buurt van de uitgang te zijn, zodat ik de kinderen gedag kan zeggen. “Tot morgen jongens en meiden!”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Wat ik zo goed en fijn vind van Luzac, zijn de bijna onbegrensde mogelijkheden. Samen met de leerling en de ouders kijken we naar de meest kansrijke leerroute en naar de best passende aanpak. Het is in feite maatwerk. We denken altijd in oplossingen. Van mijn ervaring uit het regulier onderwijs weet ik dat daar lang niet zoveel mogelijk is als bij ons. Daar moeten de klassen gevuld worden en worden vaste programma’s aangeboden. Wat een kans en geluk dat wij daar bij Luzac niet aan gebonden zijn! Leerlingen zijn geen nummer, maar een individu. De talenten, ambities en voorkeuren van een leerling staan voorop. Daarnaast voel ik mij oprecht bevoorrecht dat ik in mijn mooie rol ‘mijn’ leerlingen mag begeleiden en ondersteunen!”