Annemijn van Leusden – Knabben, conrector

“Mijn drijfveer? Het verschil kunnen maken”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het conrector leerlingbegeleiding Annemijn van Leusden – Knabben.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Ik ben conrector leerlingbegeleiding. Inmiddels ben ik alweer 10 jaar werkzaam bij Luzac en het verveelt geen moment. Bij Luzac ben je elke dag bezig met de leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen bij het bereiken van hun doel. Leerlingen merken dat ook echt en vinden het heel fijn dat ze gezien worden. Dit is echt mijn drijfveer bij Luzac: het verschil kunnen maken. Leerlingen zien opbloeien en groeien in hun zelfvertrouwen door de aandacht die ze krijgen. Klinkt heel zweverig en clichés, maar is echt fantastisch om te zien!”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“De ene dag ben ik van 9-17 bezig met ‘kleine dingen’: een planning maken, een ouder bellen, leerlingen naar me toe halen, overleggen met een leerlingbegeleider. De andere dag kan het zijn dat ik me uren vastbijt in een landelijk onderwijsplan. Maar hoe dan ook: elke dag wordt gekenmerkt door persoonlijke interactie. Omdat je intensief contact hebt met de leerlingen, delen ze lief en leed met je. Zo raak je nauw betrokken bij grote veranderingen in hun leven, zowel de positieve (aangenomen worden bij een opleiding) als de verdrietige (zoals een overlijden in de familie). En juist daar willen we bij Luzac de tijd voor nemen. Dat is de aandacht die al onze leerlingen verdienen én krijgen.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Op Luzac is veel structuur. Dit zorgt bij veel leerlingen al voor enorme rust. Leerlingen voelen zich daarnaast altijd gezien en begrepen. Als dat nodig is kunnen we snel overleggen en in actie komen. We denken in kansen en oplossingen, elke dag weer. Maar het zijn ook de kleine dingen die het doen: ik hoor vaak dat leerlingen – door de kleine klassen – ineens wél vragen durven te stellen. Of dat ze door de controle van docenten en de vaste studie-uren voor het eerst serieus huiswerk gaan maken en dat ze zich door de band met hun leerlingbegeleider enorm gesteund voelen.”