Pubers motiveren?! Beluister de zesde Podklas van Luzac

Doet uw kind niks aan school? En blijft het een terugkerend discussiepunt aan tafel? Beluister dan de Podklas ‘Pubers motiveren?!’ van Luzac. Sommige leerlingen hebben zulke ernstige motivatieproblemen dat ze nauwelijks kunnen functioneren. Daar zijn oplossingen voor!

Niet alleen voor school, maar ook voor thuis. Ontdek hoe u uw kind kunt helpen. Rectoren Pauline Heistein en Jackeline Tullenaar weten als geen ander hoe u het beste met de motivatieproblemen van uw kind kunt omgaan en geven concrete tips.

Wanneer is een leerling gemotiveerd?

Rector Pauline Heistein: Als je ergens gemotiveerd voor bent, voldoe je aan alle voorwaarden van de drie pijlers van Davey en Ryan. 1: Competentie, dat je het gevoel hebt dat je vooruit komt. Dat je het gevoel hebt dat het zin heeft en op het juiste niveau zit. 2: Autonomie: leerlingen willen het gevoel hebben dat ze zelf iets kunnen kiezen en invloed hebben op hun leerproces. En 3: Verbinding. Dat je je thuis voelt op school en dat je verbinding voelt met wat je aan het doen bent.

Wat doen de rectoren als een leerling motivatieproblemen heeft?

Luzac heeft de flexibiliteit om met motivatieproblemen om te gaan. Sommige leerlingen zijn hoogbegaafd en vervelen zich tijdens drie uur natuurkunde per week. Luzac past het systeem dan aan. Zo geven we de leerlingen de mogelijkheid om tijdens lestijd iets anders te doen. Dan zie je dat zo’n leerling vooruit kan. Leerlingen kunnen heel goed aangeven wat ze nodig hebben.

Waar ze anders zouden zijn opgesloten in een systeem waarin alles ‘moet’, kun je ze binnen bepaalde kaders mogelijkheden geven waarin het voor hen leuk wordt.

Rector Jackeline Tullenaar: ‘’Een jongen is ingestroomd in 3 mavo. Hij werd weggestuurd op zijn oude school. Het was even trekken en duwen om hem naar school te krijgen. Maar hij heeft het jaar gehaald. De cijfers waren prima en hij kon eigenlijk zelfs wel een hoger niveau aan. Maar na de zomervakantie viel hij terug. Hij kwam niet naar school, we moesten naar huis bellen. We moesten iets doen om ervoor te zorgen dat hij ook dit jaar weer zou halen. In een gesprek met de leerling kwam naar voren dat hij dit eigenlijk ook niet wilde. ‘’Ik wil niet een jaar niet aan jullie verwachtingen voldoen.’’ Hij wilde per se werken en zag het absoluut niet zitten om elke dag van 9 tot 5 op school te zitten. Wij kwamen hem tegemoet, door het jaar op te splitsen in twee schooljaren. Zo had hij tijd om naast school te werken. En dat is gelukt. We hoefden hem nooit meer te bellen om te vragen waar hij was. Hij gaat nu altijd vrolijk naar school en komt altijd vooraf even een gezellig praatje met mij maken. Dit jaar haalt hij zijn diploma, waarna hij een opleiding kan volgen binnen zijn interessegebied.’’

Beluister de nieuwste Podklas.

Contact opnemen

Wilt u een vraag stellen over iets dat u in de Podklas heeft gehoord, of wilt u uw mening delen? Dat kan! Stuur uw bericht naar [email protected]. We gaan graag met u in gesprek.