Luzac Podklas aflevering 3: Grip op faalangst

Hoe komt uw kind aan faalangst? En hoe komt hij of zij er weer vanaf? In deze Podklas gaat rector Pauline Heistein in gesprek met Marjet de Vries, conrector en orthopedagoog bij Luzac. Marjet heeft veel leerlingen met faalangst succesvol begeleid. Zij vertelt wat faalangst nou precies is en wat we eraan kunnen doen.

Wat houdt faalangst precies in?

We zijn allemaal wel eens gespannen als we moeten presteren, zoals op een toets of rijexamen. Hebben we dan allemaal faalangst? Marjet vertelt: ‘’Nou, we zijn allemaal weleens gestrest en gespannen over een situatie waarin we moeten presteren. En eigenlijk is dat heel normaal. Een beetje stress helpt je zelfs om beter te presteren. Als je iets spannend vindt, worden er hormonen aangemaakt in je hersenen die ervoor zorgen dat je je beter kunt focussen en het langer kunt uithouden.”

“Dus een beetje stress of spanning is helemaal niet erg. Maar 1 op de 10 jongeren die naar school gaan, heeft echt last van faalangst. Die zijn heel bang om iets verkeerd te doen. Als je last hebt van faalangst, beïnvloedt dat jouw dagelijkse leven. En het kan je prestaties negatief beïnvloeden.’’

Hoe kom je aan faalangst?

Marjet: ‘’Faalangst zit vaak diepgeworteld. Iedereen heeft wel een bepaalde angst of overtuiging van zichzelf die ervoor zorgt dat je je onzeker voelt. En bij mensen met faalangst is dat gevoel heel sterk. Het gevoel dat je iets niet kunt of het niet waard bent. Wat je regelmatig ziet, is dat leerlingen een negatieve ervaring hebben gehad op bijvoorbeeld de basisschool. Dat een docent altijd maar zei dat de leerling het niet goed deed of iets niet kon. Of zelfs de leerling voor gek zette. Als de docent een leerling dat gevoel elke dag geeft, kan dat onderdeel van zijn of haar identiteit worden. Daar heeft de leerling dan last van in zijn of haar verdere leven. Maar het kan ook zo zijn dat ouders last hebben van faalangst en dat per ongeluk in de opvoeding meegeven aan het kind. En bij sommige mensen zit het simpelweg in hun karakter. Daar is dus geen vinger op te leggen.’’

Beluister de derde aflevering van de Luzac Podklas.

Volgende keer bij Podklas: De ene 6 is de andere niet

Waarom haalt uw kind de cijfers die hij of zij haalt? En hoe kan uw kind deze cijfers verbeteren? Tijdens deze Podklas-aflevering bespreken Pauline Heistein en rector Pepe Leertouwer RTTI, de methode die het verhaal achter een cijfer vertelt.

Abonneer u op de Podklas, zodat u geen aflevering hoeft te missen!

Contact opnemen

Wilt u een vraag stellen over iets dat u in de podcast heeft gehoord, of wilt u uw mening delen? Dat kan! Stuur uw bericht naar [email protected]. We gaan graag met u in gesprek.