Interview Studieadviseur Julien Tyrakis

Goed informeren, goed adviseren, zodat studenten exact weten wat hen tijdens hun opleiding bij Luzac Hogeschool te wachten staat. Dat is de missie van Julien Tyrakis. Als studieadviseur voelt en neemt hij de verantwoordelijkheid om studenten te helpen bij hun studiekeuze. Julien: ‘Ze moeten immers een beslissing nemen waarmee ze de basis leggen voor hun loopbaan. En dat is een van de belangrijkste beslissingen die ze ooit zullen maken.’

Cijfers liegen niet. Niet minder dan 50% van de studenten die een HBO-opleiding volgen haakt tussentijds af. Dit algemene beeld zet op zijn minst aan tot nadenken. Waarom halen zoveel studenten de eindstreep niet bij de opleiding waar ze in eerste instantie voor gekozen hebben? Julien Tyrakis wijst op drie oorzaken: ‘Studenten weten vaak niet waarvoor ze kiezen. Weten ook niet waar ze tegenaan lopen. Omdat ze niet goed zijn geïnformeerd en omdat ze zich niet goed genoeg in de materie hebben verdiept. Of ze verdrinken in grote collegezalen, waar een docent alleen maar staat te zenden. Met vragen kunnen ze vervolgens bij niemand terecht. Of het heeft te maken met ouders die heel sturend zijn. Die hebben zelf op hoog niveau gestudeerd en willen voor hun kind hetzelfde, maar dat blijkt dan te hoog gegrepen te zijn of de studierichting die ouders in gedachten hebben komt niet overeen met het profiel/ kwaliteiten/ competenties/ behoeften van het kind.’

Een steuntje in de rug

Duidelijke oorzaken, die voor Julien bovendien heel herkenbaar zijn. Hij wilde ooit zelf doorstuderen, maar was, zoals hij dat zelf zegt, niet bepaald een studiebol. Gerichte adviezen, een steuntje in de rug, desnoods een schop onder zijn kont – hij had er een schreeuwende behoefte aan, maar hij heeft het zonder moeten stellen. ‘Als ik dat allemaal wel had gehad, zou het allemaal een stuk makkelijker voor me zijn geweest. Ik ben 33 jaar en studeer naast mijn werk nog steeds. Hartstikke leuk maar ik besteed die tijd op deze leeftijd misschien toch liever aan andere dingen’ .

Persoonlijke aandacht

Meer aansporing om zelf studenten terzijde te staan heeft hij niet nodig. Daarmee zit hij bij Luzac helemaal op zijn plek. Want juist die persoonlijke aandacht is een van de drie pijlers van onze succesvolle onderwijsmethode. Julien: ‘Het voortraject dat onze nieuwe studenten volgen hebben we in twee delen opgesplitst. Eerst vragen we ze om naar een open dag of voorlichtingsbijeenkomst te komen. Zo kunnen we ze vertellen waar Luzac voor staat, onze onderwijsvisie uitleggen. Daarna nodigen we ze uit voor een persoonlijk gesprek. Dan gaat het niet over Luzac, maar over de studenten zelf. We gaan dan bekijken of de opleiding aansluit bij hun profiel.

Op het juiste spoor

Dit laatste krijgt bij Luzac veel aandacht. Want vaak blijkt dat de student een opleiding of richting kiest die niet helemaal past. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand bijvoorbeeld heeft bedacht rechten te studeren, terwijl commerciële economie veel beter zou passen. Dat is dan het advies, de student zit op het juiste spoor en je voorkomt uitval.

‘Studenten willen structuur’

Persoonlijke aandacht en een passend advies. De ervaring leert dat studenten daarmee zijn gediend. Julien: ‘Studenten willen geen nummer zijn. Ze willen structuur, willen weten waar ze aan toe zijn, welke vakken ze krijgen en waar ze tegenaan lopen. Ik had hier laatst een gesprek met een vader en zijn zoon. De jongen had het niet gered op een andere hogeschool en zijn vader wilde dat hij bij Luzac commerciële economie zou studeren. Want het was de bedoeling dat hij het bedrijf van zijn vader zou overnemen. Die jongen is mega-intelligent, maar is meer iemand van de achtergrond. Mijn intuïtie zei me dat bedrijfskunde meer iets voor hem zou zijn. Met de commerciële vakken bleek hij op die andere hogeschool bovendien moeite te hebben, terwijl hij met de vakken die in de opleiding bedrijfskunde zitten juist hoog scoorde. Later belde hij me om te vertellen dat hij toch die opleiding bedrijfskunde zou doen. Kijk, zo helpen we studenten bij hun studiekeuze. We vertellen hen niet wat ze zouden moeten doen; dat laten we ze zelf ontdekken.’

Selecteer een vestiging