In een brede brugklas beginnen leerlingen hun middelbareschooltijd zonder voorsortering. Hun niveau wordt namelijk later vastgesteld, als ze verder in hun ontwikkeling zijn. De klassen bestaan dus uit leerlingen met allerlei niveaus. Dat is ontzettend waardevol voor de cognitieve en sociale ontwikkeling, mits docenten goed differentiëren! Zo krijgen alle leerlingen de hulp en uitdagingen die zij nodig hebben om te groeien naar hun echte niveau. De kunst van het lesgeven, zit hem bij Luzac dan ook in persoonlijke aandacht voor elke leerling.

Wat houdt differentiëren in?

Docenten houden rekening met de verschillende behoeften van je leerlingen. In plaats van een one-size-fits-all benadering, probeert de leraar ervoor te zorgen dat elke leerling zich maximaal kan ontwikkelen op zijn eigen manier. Of je nu wat extra uitleg nodig hebt of juist wat extra uitdaging, differentiatie zorgt ervoor dat elke leerling de lesstof begrijpt en op zijn eigen tempo kan groeien. Het draait om flexibiliteit en het bieden van een leerervaring die het beste past.

Hoe werkt zo’n les in de brede brugklas?

Differentiëren in de les is een vak apart. De professionaliteit van een vakdocent is hierbij onmisbaar. Luzac-docenten hebben een passie voor persoonlijke aandacht en nemen in onze kleine klassen de tijd om elke leerling de handvatten te geven voor optimaal leersucces.

Erik Bons, docent bij Luzac Haarlem, vertelt hoe hij dat doet.

‘‘De basis van de stof is voor iedereen gelijk. De uitleg aan het begin van de les is dan ook meestal voor iedereen hetzelfde. Maar daarna begin ik met differentiëren. Dat houdt in dat ik elke leerling op een andere manier help. Doordat de klassen zo klein zijn, zie ik snel wat een leerling nodig heeft. Ik analyseer hoe leerlingen kunnen reproduceren en wat het abstractieniveau is.

Sommige leerlingen verwerken de stof heel snel. Zij kunnen een extra uitdaging gebruiken. Ik geef hen andere opdrachten of zelfs een ander boek. En sommige leerlingen hebben juist wat meer aandacht nodig. Met hen ga ik er dan samen goed voor zitten.

Iedereen heeft andere talenten en uitdagingen. Is een leerling een kei in Engels, maar heeft hij moeite met wiskunde? Dan kan hij Engels op vwo-niveau volgen en meer aandacht krijgen voor wiskunde. Zo benut de leerling zijn talent en kan hij moeilijke vakken rustig leren.

Elke leerling verdient een eerlijke kans. En vanuit succesverhalen gaan leerlingen groeien. Blijkt dat een vak echt te moeilijk is? Dan bouwen we het dus rustig op. Het gaat erom dat een leerling na de brugklas terechtkomt op zijn eigen, echte niveau.’’

Ontdekken hoe jouw kind het maximale uit zichzelf kan halen?

Wij geloven dat elke leerling met de juiste instrumenten kan groeien naar zijn echte niveau. Op deze pagina lees je meer over wat een brede brugklas inhoudt. Bent u benieuwd naar wat onze persoonlijke aanpak voor uw kind kan betekenen? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek.