Goed presteren tijdens de examenperiode? Pak je slaap!

Je doet er alles aan om je optimaal voor te bereiden op je laatste schoolexamens en je eindexamen. Je neemt keer op keer de stof door, oefent met oude examens en misschien volg je wel een examentraining binnenkort. Maar onderschat ook slapen niet! Want een goede nachtrust kan echt het verschil maken in je examenperiode! Check snel onze tips, zodat je over een paar weken goed uitgerust aan je school- en eindexamens begint.

1. Bewaar je zorgen voor morgen

Maak jij je zorgen over je komende schoolexamens of het eindexamen? Sta je er misschien niet heel goed voor of vind je het gewoon enorm spannend wat je de komende tijd allemaal te wachten staat? Een beetje gezonde spanning is prima, maar zorg ervoor dat je er niet wakker van ligt. Maak voor het slapen een lijstje van wat je dwars zit of wat je per vak moeilijk vindt. Bewaar het lijstje voor de dag erna, en ga er dan mee aan de slag. Voor nu is het uit je hoofd en daardoor slaap je een stuk beter.

2. Regelmaat  

Doe gewoon net of je helemaal niet met de voorbereiding op je examens bezig bent. Slaap niet langer of korter dan je normaal doet en ga op een normale tijd naar bed. Je lichaam geeft je dan vanzelf een seintje wanneer het bedtijd is.

3. Verwarming uit

Stook de kachel niet te hoog in je kamer. Heerlijk natuurlijk die warmte, maar als je lichaam een beetje afkoelt, slaap je een stuk beter!

4. Weg met je mobiel

Check vooral kort voordat je gaat slapen niet meer je social media. De straling die van je telefoon afkomt, doet je slaap echt geen goed. Daarnaast remt het licht van je telefoon de aanmaak van het slaaphormoon af. Hierdoor val je moeilijk in slaap. Bovendien blijven je hersenen actief omdat je informatie aan het verwerken bent. En die willen juist rust!

5. Geen nachten doorhalen

Ben je soms midden in de nacht nog wakker om wat extra uurtjes te kunnen leren? Niet doen! Je lichaam krijgt dan niet de kans om te herstellen en dat is juist nodig om je de volgende dag weer goed te kunnen concentreren.

6. Pas op met cafeïne

Cafeïne houdt je overdag wakker en scherp, superhandig! Maar pas op met koffie, zwarte/groene thee en energy drinks in de avond. De cafeïne blijft namelijk doorwerken als je slaapt en kan je daardoor onnodig lang wakker houden.

7. Relax!!

Tot slot misschien wel de makkelijkste én leukste tip: ontspan! Luister wat muziek of maak een wandeling met je hond voordat je gaat slapen. Het zorgt mooi voor wat afleiding, want je denkt meteen aan wat anders dan je examens. Het resultaat: rust in je hoofd én een optimale voorbereiding op een goede nacht.

Veel succes! Kun jij ook een steuntje in de rug gebruiken bij je voorbereiding op je examen? Kom dan vanaf eind maart een examentraining op vmbo-tl- (mavo), havo- of vwo-niveau bij ons volgen. Klik hier voor informatie over de examentrainingen van Luzac.

Jouw boeking

Soort examentrainingNiveauLocatieWanneerKosten
Voeg een training toe
Totaal0,-
    Gemiddeld wordt Luzac Examentraining beoordeeld met het rapportcijfer 8,0 bekijk reviews