De leerlingbegeleiders van Luzac: de rots in de branding voor leerlingen

Met het onderwijs van Luzac komen leerlingen optimaal tot hun recht. Ze krijgen een leerplan op maat en worden in de kleine klassen echt gezien. Daarnaast hebben ze intensief contact met hun leerlingbegeleider op wie ze altijd terug kunnen vallen. Maar wat doet een persoonlijk begeleider van Luzac precies? En waarin verschilt hij of zij met een mentor?

De leerlingbegeleiders van Luzac zijn de veilige haven voor elke leerling. Ze stellen een leerplan op, waarin de wensen en behoeften van de leerling centraal staan. Wat vindt de leerling moeilijk? En welke vaardigheden wil hij of zij graag ontwikkelen? Van extra hulp met wiskunde tot leren organiseren en plannen: de leerlingbegeleider stelt vast hoe we de leerling het beste kunnen helpen om niet alleen optimaal te presteren, maar om ook met plezier en zelfvertrouwen naar school te gaan.

 “Wij geven leerlingen de handvatten waarmee leerlingen hun doelen kunnen behalen, maar geven ze ook regelmatig een aai over de bol. Het persoonlijke contact geeft leerlingen meer vertrouwen in hun eigen kunnen.” – Elselien van der Wal, leerlingbegeleider Luzac Amsterdam Lyceum

Mentor versus leerlingbegeleider: het verschil

In tegenstelling tot mentoren, zijn leerlingbegeleiders compleet gefocust op de persoonlijke aandacht voor de leerling. Sophie de Weerd, leerlingbegeleider Luzac Amsterdam College: “Elk jaar weer leer ik nieuwe examenkandidaten kennen. Dat gaat vliegensvlug, omdat ik alle tijd neem om een band op te bouwen. Ik focus mij compleet op de behoeften en doelen van de leerling.”

“We hebben een plan op korte termijn en op lange termijn: zo willen veel leerlingen een achterstand inhalen of een goed cijfer halen voor een moeilijk vak. Het doel voor op de lange termijn is vaak goed plannen of leren leren. Het gehele schooljaar door ga ik na hoe ik de leerling het beste kan helpen. Dan gaat het niet alleen om het beste resultaat, maar ook om het sociale en emotionele vlak. Zo heb ik een leerling begeleid die wegens een burn-out zes maanden thuis heeft gezeten. Ik gaf haar de opdracht om elke avond een foto te sturen van iets leuks wat ze aan het doen was. School is school, en thuis is thuis. Zo konden we voorkomen dat het de leerling te veel werd.”

“Een leerling zei laatst tegen mij: ‘hoe komt het dat je streng en aardig bent?’ Dat laat zien dat leerlingen streng snel koppelen aan onaardig zijn. Wij zijn streng om ervoor te zorgen dat alles duidelijk is en de resultaten onder controle zijn, juist om de leerling te helpen. Ik loop rond in de studiezaal om te monitoren of de leerlingen hun leerstof en huiswerk goed begrijpen en of het lukt met plannen. Als ik het idee heb dat dit niet het geval is, bespreken we samen wat de leerling nodig heeft. Komt een leerling te laat? Dan spreek ik hem of haar daarop aan. Eigenlijk ben ik overdag een soort moeder.”

“De leerlingbegeleider is een coach die zich compleet focust op de leerling. We bespreken hun resultaten, persoonlijke situaties en de eventuele behoefte aan extra hulp tijdens afspraken, maar vragen bijvoorbeeld ook hoe de leerling zich vandaag voelt als we hem of haar tegenkomen in de wandelgangen.” – Celine Gutjahr, leerlingbegeleider Luzac Amsterdam Lyceum

De schakel tussen docent, leerling en ouder

De leerlingbegeleider monitort constant hoe het gaat en staat altijd in contact met de docenten. De prestaties zijn zo altijd onder controle. Als een leerling moeite blijkt te hebben met een vak, worden de ouders direct ingelicht. Maar ook als alles volgens plan verloopt, krijgen ouders dit te horen. Zo hoeft niemand zich zorgen te maken over de prestaties van de leerling.

Heleanne Spoelstra, leerlingbegeleider bij Luzac Alkmaar, vertelt: “Mijn zoon ging naar Luzac voordat ik er werkte. Ik vond het toen al zo’n verademing. Hij kwam elke dag zorgeloos thuis, doordat hij dagelijks in contact stond met zijn begeleider. Dit wilde ik de ouders ook graag bieden. Als voormalig docent voel ik mij bij Luzac als een vis in het water. Ik zorg ervoor dat leerlingen de hulp krijgen waarmee ze moeilijke vakken trotseren en mooie resultaten boeken. Ook werken we samen aan leerdoelen, zoals samenvatten, zelfreflectie, organiseren en leren van fouten. Dit geeft de leerling zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat ouders zich geen zorgen hoeven te maken over school.”

Indien nodig digitale begeleiding

Tijdens de coronatijd merkten wij dat het niet uitmaakt waar je bent; de leerlingen kregen online nog steeds de lessen en begeleiding zoals zij die gewend waren. Elselien van der Wal, leerlingbegeleider Luzac Amsterdam Lyceum: “We merkten dat leerlingen altijd welwillend waren. Niemand was absent en iedereen was blij dat zij, in tegenstelling tot veel vrienden en vriendinnen, normale schooldagen en de persoonlijke begeleiding hadden. We spraken de leerlingen net zo vaak.”

Omdat het digitale onderwijs zo goed verliep, biedt Luzac met een nieuw hybride model van klassikale en online lessen nu ook virtueel onderwijs aan als dat nodig blijkt. Daarnaast maakt Luzac sinds dit schooljaar gebruik van Itslearning: een online platform waarop leerlingen al hun huiswerk, leerstof, oefenmateriaal en uitlegvideo’s vinden. Zo kunnen leerlingen overal en altijd huiswerk maken en leren. Tijdens de uren op de studiezalen checken leerlingbegeleiders hoe het huiswerk maken en leren gaat. Ook kunnen ze op afstand met de leerling meekijken.

Altijd gerichte hulp

Wat voor omstandigheden er ook zijn; Luzac is wendbaar en anticipeert direct op veranderingen. Zo ook de begeleiding. Leerlingbegeleiders monitoren constant hoe ze de leerling het beste kunnen helpen en sturen direct bij als dat nodig blijkt. Van moeite met wiskunde en faalangst tot persoonlijke omstandigheden: de leerlingbegeleiders zijn op elk vlak de rots in de branding. Zo zijn de schoolprestaties onder controle, gaat de leerling vol zelfvertrouwen naar school en maakt elke leerling een waardevolle persoonlijke ontwikkeling door.