Corine Sluimers over haar eerste jaar als rector

“Ik zocht altijd al naar dingen die wel konden, en dat vind ik terug bij Luzac.”

Luzac heeft 16 bevlogen rectoren aan boord. Zo ook Corine Sluimers, sinds december 2020 rector van Luzac Breda. Van docent Frans en conrector leerlingbegeleiding tot rector: hoe ervaart Corine haar rol? Ze vertelt over het rectorschap en wat ze bij Luzac Breda heeft meegemaakt.

Sinds 1 december ben ik de rector van Luzac Breda. Daarvoor conrector leerlingbegeleiding sinds augustus 2019. Ik heb altijd al in het onderwijs gewerkt. Zo was ik voor Luzac docent Frans en zat ik wel al in een adviesteam en leerlingbegeleiding. Daar zocht ik altijd naar dingen die wel konden. Zo was er een meisje dat halfzijdig verlamd was en niet kon schrijven. Als je creatief denkt en nagaat wat wel kan, dan haal je er veel meer uit. En dat meisje heeft zo wel haar diploma gehaald. Terwijl haar ouders daarvoor een overstap naar speciaal onderwijs overwogen.

Die constante zoektocht naar mogelijkheden vind ik terug bij Luzac. En daarom voel ik mij hier ook zo op mijn plek. Zo zijn we nu bezig om op onze studiezaal een bètahoek te maken, waar bijvoorbeeld wiskunde-, economie- en natuurkundedocenten leerlingen tussen de lessen door gericht helpen met exacte vakken.

Hoe ziet jouw rol eruit?

Ik ben verantwoordelijk voor alles wat met de vestiging te maken heeft. Dat vind ik leuk, maar ook weleens pittig. Ik heb echt mijn eigen team kunnen bouwen. En ik doe alle intakes van de leerlingen die nu bij Luzac Breda zitten. Zo ken ik ze allemaal. De ouders, die weten mij altijd goed te vinden. Mijn deur staat dan ook altijd open.

Ik ben natuurlijk begonnen in het coronajaar. Dat was best hectisch. Maar gelukkig konden wij altijd snel schakelen. En blended learning was ons niet onbekend. Online of offline, de lessen gingen door volgens het vaste rooster. En omdat we zulke kleine klassen hebben, konden leerlingen snel weer zorgeloos, 5 dagen in de week gewoon naar school.

Hoe is het om rector te zijn van Luzac Breda?

Heel leuk! We hebben een onwijs betrokken team. En dat maakt ons werk zo leuk. Er wordt echt gekeken naar wat leerlingen nodig hebben. Er wordt echt gezocht naar hoe we leerlingen het beste kunnen helpen. En dat zie je terug in de resultaten. We krijgen vaak leuke reacties. Daar put ik mijn energie uit. Zo is er een leerling in april bij ons gestart. Die leerling stond er slecht voor en de coronacrisis maakte ’t er natuurlijk niet beter op. De ouders zaten er dik bovenop, maar die lieten dat een beetje los. In de eerste week namen ze contact op met de vraag ‘Gaat het wel goed?’. En inmiddels mailen ze ons om te vertellen dat ze zo blij zijn dat hun zoon overgestapt is. Dat ze nu weer een vrolijke jongen zien, thuis weer meer rust ervaren en zien dat hij goede cijfers haalt. En dat zien ze in vier weken tijd. In de resultaten, maar ook in hun kind.

Wat maakt dat verschil?

Echt de persoonlijke aandacht en de positieve benadering. In de brugklas is ook een jongen vanaf april begonnen. Die voelt zich thuis door de positieve sfeer die er is. Zijn moeder kwam een grote bos bloemen brengen, want die heeft weer een vrolijk kind thuis. Dat is superleuk. De leerlingen maken lange dagen, maar zijn thuis echt vrij. En dat geeft rust binnen een gezin. De gesprekken met blije ouders, dat is echt het allerleukste.

We zien vaak dat een leerling veel meer kan dan hij of zij zelf verwacht. Zo is er afgelopen jaar een meisje begonnen dat zich inschreef voor 3 havo. Zij zat een lange periode thuis, waardoor ze het schooljaar eigenlijk opnieuw moest doen. Wij vroegen of ze niet toch 4 havo wilde volgen. Als ik die ouders dan spreek, zie ik ze helemaal stralen. Dan denk ik ‘Yes, daarom zit ik bij Luzac. Om leerlingen dat zetje te geven waarmee ze hun zelfvertrouwen terugwinnen.’

“Onze zoon had op de basisschool mavo/havo-advies, maar wij waren ervan overtuigd dat met de juiste begeleiding en kleine klassen er zeker meer uitgehaald kon worden. Wij zien dit nu ook met eigen ogen. Hij werkt nu op vwo-niveau en haalt supermooie cijfers. Hij is een stuk zelfverzekerder geworden, houdt zich vast aan zijn planning, en heeft veel aan de tips van school hoe hij nog beter kan ‘leren leren’. Doordeweeks is hij druk met school, zodat hij in de weekenden maar lekker buiten kan zijn.” – ouder van een leerling van Luzac Breda

Luzac organiseert 26 juni een open dag. Wat kunnen bezoekers zoal verwachten?

Echt een helder beeld van de vestiging. Van ons persoonlijke onderwijs, maar ook van de sfeer. We vertellen alles over hoe ons onderwijs in elkaar zit. Luzac Breda is een heel fijne vestiging. En die sfeer is goed te proeven op een open dag. Bezoekers kunnen proeflessen volgen en een rondleiding krijgen van leerlingen.