Hoe ervaren leerlingen hun lessen in Levenskunde?
Alle Luzac-leerlingen krijgen, vanaf de brugklas tot en met het voorexamenjaar, lessen in Levenskunde. Die gaan niet over wiskundesommen of werkwoordspelling en je krijgt er ook geen cijfer voor. Maar de kennis die je opdoet over jezelf, onmisbare studie- en sociale vaardigheden én de wereld (om je heen of juist ver weg) is minstens zo belangrijk.
Meer zelfkennis en -vertrouwen
Vanaf schooljaar 2023/2024 geeft elke vestiging de Levenskunde-leerlijn, bestaande uit vier jaarlijks terugkerende modules. Volgens Dounia, vwo 4-leerling bij Luzac Hilversum, een waardevolle toevoeging op het curriculum. ‘’Je krijgt tips waarmee je zelfverzekerder dingen kunt doen. Je leert bijvoorbeeld te presenteren door een TedTalk te geven. En tegelijkertijd doe je ook sociale skills op, zoals voor een groep staan.
Wat ik goed vind aan Levenskunde, is dat de lessen worden gegeven door je leerlingbegeleider. Die kent je nog beter dan de docenten en kan dieper met je in gesprek gaan over hoe je je ontwikkelt.’’
Wereldgericht onderwijs
Het jaar wordt afgesloten met het blok Levenskunde Internationaal, waarin leerlingen hun wereldbeeld verbreden door zich te verdiepen in het leven en onderwijs binnen een ontwikkelingsland, zoals India. Indiase leerlingen gaven afgelopen jaar een kijkje in hun leven via de video’s en brieven die werden uitgewisseld.
Luzac-leerlingen zagen hoe belangrijk goed onderwijs voor deze leerlingen is. Dat maakte ze extra gemotiveerd voor het slotstuk van het jaar: de benefietactie voor stichting Globewise. Ze zamelden geld in voor het onderwijs in India, bij Luzac Hilversum met een gezamenlijke sponsorloop én acties op eigen initiatief.
Samenwerken voor het goede doel
‘’Ik vind het heel goed dat onze school zich hiervoor inzet. Het is een mooi project. De leerlingen in India verdienen ook wat wij hebben.‘’, vertelt havo 4-leerling Paul. ‘’Ik heb met mijn groepje koekjes gebakken en verkocht. En met de sponsorloop heb ik 130 euro opgehaald. Dat was leuk om te doen!’’
Brugklasser Nathan zette zich ook enthousiast in: ‘’Ik heb geleerd dat niet iedereen het goed heeft en ik wilde graag mijn best doen om veel geld in te zamelen. Tijdens de sponsorloop rende ik 40 rondjes. Ook ging ik met mijn groep langs de deuren om te collecteren en statieflessen te verzamelen. Ik vond dit het leukste blok van het schooljaar, omdat we zo actief konden zijn.’’
Dounia vond het Globewiseproject net zo leerzaam als de TedTalk. ‘’Het was niet alleen interessant om te zien hoe het daar gaat. We ontwikkelden ook tijdens dit blok vaardigheden waar ik veel aan heb, zoals samenwerken. De klassen werden gemengd, zodat je leert samen te werken met mensen die je nog niet zo goed kent. Dat was voor mij een goede les, omdat ik vroeger altijd alles alleen wilde doen om de controle te houden. Nu leerde ik ook naar de ideeën van anderen te luisteren.
Ik vond het heel leuk om samen een plan te maken en op pad te gaan. Wij maakten zelf mokken voor docenten, met hun eigen namen erop. We hebben er 33 verkocht!’’