Terug naar alle nieuwsberichten

Luzac is trots op: Key accountmanager Daphne

Elk schooljaar weer zijn we trots. Trots op onze leerlingen, die we zien groeien en opbloeien. Luzac vormt dé opstap om niet alleen tijdens de middelbareschooltijd, maar ook daarna ambities waar te maken. Wat doen onze oud-leerlingen nu? Hoe ziet hun carrière eruit? En waar zijn zij het meest trots op? We spreken accountmanager Daphne Koeleman, die van 2007 tot 2010 op Luzac Utrecht zat.

Wilde je altijd al accountmanager worden?

Ik wist niet zo goed wat ik wilde. Na lang twijfelen begon ik aan een rechtenstudie, waar al snel bleek dat ik er mijn ei niet kwijt kon. Ik vond het lastig dat ik altijd gebonden was aan het wetboek. Toen ik mij ging verdiepen in wat voor opleidingen er allemaal waren, besefte ik dat ik mijn creativiteit kwijt wilde en de commerciële hoek interessant vond. Ik switchte na het eerste studiejaar naar de opleiding ‘communicatie’, die ik heb afgerond met de afstudeerrichting ‘commerciële bedrijfskunde’. De opleiding was heel breed en omvatte veel verschillende specialismen, zoals economische wetenschappen, statistiek en marketing. Ik ontdekte dat de commerciële kant, branding en marketing goed bij mij pasten.

Nu werk ik als key accountmanager lifestyle en living bij bol.com: een dynamische baan waarin ik achteraf gezien als kind al voor in de wieg was gelegd. Vroeger wilde ik ook overal bij zijn en ik was het liefst met 100 dingen tegelijk bezig. Die afwisseling en uitdaging heb ik nu nog steeds nodig, anders verveel ik me snel.

Hoe ziet jouw baan eruit?

Elke dag is anders. Ik beheer een breed portfolio aan sportmerken die aangesloten zijn bij bol.com. Daar maak ik strategische en commerciële plannen mee. De ene dag heb ik veel calls via Teams en de andere dag ben ik vooral veel onderweg naar partners voor meetings. Daarnaast ben ik veel bezig met interne projecten van bol.com. Ik sta overal een beetje middenin; dat vind ik het leukste aan mijn werk.

Hoe kwam je bij Luzac terecht?

Ik had een havoadvies op de basisschool, maar ik was wel een druk en aanwezig kind. Ik vond alles leuker dan school. En ik was een vroege leerling, waardoor er werd gezegd: ‘’je kunt het wel, maar volgens mij vind jij het ook nog wel leuk om een beetje te flierefluiten. Dus ga jij maar naar een combiklas.’’ Omdat ik sneller afgeleid was, werd ik snel als een mavoleerling gezien. Aan de ene kant was het mijn doel om wél zo snel mogelijk op de havo te komen, maar hierin werd ik belemmerd door het advies van mijn docenten. Als mijn mentor en docenten niet geloven dat een dubbeltje een kwartje kan worden, waarom zou ik daar dan zelf heel hard voor gaan werken? Ik ging met twee vingers in mijn neus door de mavo heen.

Ik slaagde met gemiddeld een 7,6 voor mijn eindexamen en vroeg direct ik waar ik mij kon inschrijven voor havo. Maar toen werd mij verteld: ‘’Jij mag niet naar de havo, want wij vinden jou daar geen geschikte leerling voor.’’

Op zoek naar een nieuwe school

Er zat maar een ding op: snel een middelbare school vinden waarop ik wél naar de havo kon. Zo kwam ik bij Luzac Utrecht terecht. Mijn eerste schooldag op de havo voelde echt als een cultuurshock. Ik kwam van een school waar 2000 leerlingen op zaten en Luzac was een stuk kleinschaliger, met maar 120 leerlingen. Hoewel het in het begin schakelen was, werkte het wel heel prettig! Door de rust en structuur kwam ik veel beter toch mijn recht en wist ik: dit was mijn beste keuze ooit.

Ik dacht dat op Luzac alleen kakkers zouden rondlopen. Maar niets is minder waar: de groep is gemengd en leerlingen kwamen vanuit plaatsen door heel Nederland naar Utrecht. Dat leverde leuke logeeradresjes op; ik kwam op veel nieuwe plekken terecht. Mijn schooltijd bij Luzac was waanzinnig, misschien nog leuker dan mijn studententijd. In tegenstelling tot de mavo op mijn vorige school: daar had ik geen aansluiting en zat ik maar mijn tijd uit. Eenmaal op Luzac dacht ik: hier heb ik 4 jaar op gewacht. De sfeer en mensen vond ik fantastisch.

Ik moest wel wat vrijheid inleveren; je zit van 9.00 uur tot 17.00 uur op school. Maar we de sloten de week altijd af met een gezellige borrel en we hadden leuke uitjes. Wie heeft nou op de middelbare school een vrijdagmiddagborrel en gaat met z’n allen op wintersport?

Wat is je het meest bijgebleven van je tijd bij Luzac?

Dat ik zo goed heb leren plannen en prioriteren! Dat was vóór Luzac echt niet mijn ding. Een agenda, daar had ik nog nooit mee gewerkt. Bij Luzac moest je wel, want je maakt je huiswerk op de studiezaal. Mijn mentor heeft mij echt geleerd hoe ik een waterdichte planning kan maken. En daar had ik zo veel aan dat ik het binnen mijn omgeving heb doorgegeven. Zelfs nu is mijn agenda leidend, maar plan ik genoeg tijd in om aan projecten te werken of mijn mail bij te werken. Zo kom ik nooit in tijdnood.

Ik ben mijn ouders dankbaar dat ik de kans kreeg om naar het Luzac te gaan. En Luzac voor het vertrouwen dat ze in mij hadden. Toen mij na de havo werd gevraagd of ik het 2 in 1-examenjaar op vwo-niveau wilde toen, gaf dat mij veel zelfvertrouwen. Het mooiste compliment dat ik kon krijgen! Ik heb altijd al geweten dat ik het in mij had, maar als je jong bent is het fijn om die extra bevestiging te krijgen.

Waar ben je het meest trots op?

Ik ben trots op wat ik sinds mijn tijd bij Luzac allemaal heb bereikt; dat heeft geleid tot waar ik nu sta. Ik heb een goede baan en heb het al 6 jaar naar mijn zin bij bol.com. Ik heb door Luzac geleerd wat hard werken is en daar ben ik nooit meer mee gestopt!