Zo ziet een bootcampdag eruit

De Luzac Bootcamps zijn hét slimme alternatief voor bijles. Leerlingen krijgen de materie die zij lastig vinden in één dag namelijk zo aangereikt dat ze het wél begrijpen. Er wordt geoefend, totdat leerlingen ook op hun volgende toets de vragen goed kunnen beantwoorden. Hoe ziet zo’n bootcampdag er precies uit? We geven een recap van onze bootcamp op 27 november. 

Het was een vroege zaterdagochtend. Tientallen leerlingen gaven hun vrije dag op om van 09.00 tot 17.00 uur te bikkelen tijdens een bootcamp. Hun schoolgebouw ziet er feestelijk uit, met slingers, snack- en pingpongtafels. De stemming van de leerlingen, die is (nog) iets minder feestelijk. Naar school gaan in het weekend, daar heeft niemand per se zin in.

Plenair werd verteld hoe de dag eruit zou zien: ‘‘Jullie hebben allemaal gekozen voor één onderwerp dat jullie lastig vinden. Van basisvaardigheid rekenen tot differentiëren, vergelijkingen of natuurkundige elektriciteit. We gaan ervoor zorgen dat je dat onderwerp aan het eind van de dag écht begrijpt. En dat doen we door talks van 20 minuten af te wisselen met oefensessies in de break-outs die 40 minuten duren. Pak tussendoor vooral lekkers. En de verschillende spellen hebben jullie vast ook wel gespot. We gaan er een leuke dag van maken!’’

Concentratie afgewisseld met gezelligheid

Al snel zaten de klaslokalen vol met leerlingen die in volle concentratie naar de uitleg van een expert luisterden. Vervolgens gingen ze met een facilitator, die een kei is in het vak, oefenen in de break-out. Je zag de lampjes bij leerlingen gaan branden. En zo zagen ze snel de grote meerwaarde van de bootcamp in. Tussendoor was het vooral heel gezellig, met veel snacks, een uitgebreide lunch en verschillende leuke activiteiten. De VRgame was een ware hit. Waar ze ’s ochtends vroeg met ietwat tegenzin binnenliepen, beseften ze binnen no-time dat een bootcamp ze écht helpt en geen normale schooldag is.

Zo vertelde Ronnie uit 5 vwo: ‘‘Ik heb moeite met differentiëren en haal er altijd slechte cijfers voor. Daarom vond ik het belangrijk om mij in te schrijven voor deze bootcamp. Normaal gesproken volg ik verschillende vakken op één dag. Nu focussen we niet gewoon de hele dag op wiskunde, maar echt alleen op het differentiëren dat ik zo lastig vind. Dat helpt mij!’’

Madelief volgde de bootcamp ‘basisvaardigheden rekenen’ en vertelt: ‘’Ik ben snel afgeleid. De kleine groepjes waarin we werken helpen dan goed. Ik heb veel meer focus vandaag en ik heb écht het gevoel dat ik het beter begrijp.’’

Hoe leuk en gezellig de dag ook is, het blijft intensief. Om 17.00 uur zijn de leerlingen klaar met hun laatste break-outsessie. Ietwat vermoeid, maar zeker voldaan, gaan ze naar huis. Klaar voor hun volgende toets. Sommige leerlingen hadden twee dagen later, op maandag, al hun SE op de planning. Daarop waren ze nu optimaal voorbereid!