Recap: de bootcamps bij het Bonhoeffercollege in Castricum

De Luzac Bootcamps zijn hét slimme alternatief voor bijles. Leerlingen krijgen de materie die zij lastig vinden in één dag namelijk zo aangereikt dat ze het wél begrijpen. Er wordt geoefend, totdat leerlingen ook op hun volgende toets de vragen goed kunnen beantwoorden. Naast de bootcamps die we op onze eigen vestigingen organiseren, kunnen andere scholen ook Luzac Bootcamps voor hun eigen leerlingen op hun eigen school laten plaatsvinden. Op zaterdag 27 november organiseerden we de bootcamps voor de leerlingen van het Bonhoeffercollege in Castricum.

Het was een vroege zaterdagochtend. Tientallen leerlingen van het Bonhoeffercollege gaven hun vrije dag op om van 09.00 tot 17.00 uur te bikkelen tijdens een bootcamp. Hun schoolgebouw ziet er feestelijk uit, met slingers, snack- en pingpongtafels. De stemming van de leerlingen, die is (nog) iets minder feestelijk. Naar school gaan in het weekend, daar heeft niemand per se zin in.

Plenair werd verteld hoe de dag eruit zou zien: ‘‘Jullie hebben allemaal gekozen voor één onderwerp dat jullie lastig vinden. Van basisvaardigheid rekenen tot differentiëren, vergelijkingen of natuurkundige elektriciteit. We gaan ervoor zorgen dat je dat onderwerp aan het eind van de dag écht begrijpt. En dat doen we door talks van 20 minuten af te wisselen met oefensessies in de break-outs die 40 minuten duren. Pak tussendoor vooral lekkers. En de verschillende spellen hebben jullie vast ook wel gespot. We gaan er een leuke dag van maken!’’

Concentratie afgewisseld met gezelligheid

Al snel zaten de klaslokalen vol met leerlingen die in volle concentratie naar de uitleg van een expert luisterden. Vervolgens gingen ze met een facilitator, die een kei is in het vak, oefenen in de break-out. Je zag de lampjes bij leerlingen gaan branden. En zo zagen ze snel de grote meerwaarde van de bootcamp in. Tussendoor was het vooral heel gezellig, met veel snacks, een uitgebreide lunch en verschillende leuke activiteiten. De VR-game was een ware hit. Waar ze ’s ochtends vroeg met ietwat tegenzin binnenliepen, beseften ze binnen no-time dat een bootcamp ze écht helpt en geen normale schooldag is.

Zo vertelde Ronnie uit 5 vwo: ‘‘Ik heb moeite met differentiëren en haal er altijd slechte cijfers voor. Daarom vond ik het belangrijk om mij in te schrijven voor deze bootcamp. Normaal gesproken volg ik verschillende vakken op één dag. Nu focussen we niet gewoon de hele dag op wiskunde, maar echt alleen op het differentiëren dat ik zo lastig vind. Dat helpt mij!’’

Lief uit havo 4 heeft dyscalculie en koos voor de bootcamp ‘basisvaardigheid rekenen’. Zij vertelt: ‘‘Ik vind rekenen heel lastig. Met mijn dyscalculie is het fijn om terug te kunnen vallen op duidelijke regeltjes. Wat mij helpt, is dat ik tijdens deze bootcamp in een heel klein groepje zit. Je krijgt een heel duidelijke uitleg. En je wordt heel snel en persoonlijk geholpen. Ik zag er eerst tegenop, maar uiteindelijk bleek het wél leuk te zijn, want je hebt bijvoorbeeld de VR game en eten en drinken wat je de hele dag kunt pakken. Het voelt allemaal niet schools, het is echt gezellig.’’

Hoe leuk en gezellig de dag ook is, het blijft intensief. Om 17.00 uur zijn de leerlingen klaar met hun laatste break-outsessie. Ietwat vermoeid, maar zeker voldaan, gaan ze naar huis. Klaar voor hun volgende toets. Sommige leerlingen hadden twee dagen later, op maandag, al hun SE op de planning. Daarop waren ze nu optimaal voorbereid!